Acclimatiseren en wennen aan de Peruaanse cultuur

27 augustus 2019 - Lima, Peru

Dag 2

Donderdag 22 augustus

Hoewel ik (Anneke) dacht dat ik niet zo veel last had van jetlag heeft mijn lijf er toch een beetje last van wat resulteert in wakker worden om 4 uur 's ochtends. Tja, gelukkig heb ik rond een uur of 6 nog even m'n ogen dicht kunnen doen. De andere twee waren ook wel vroeg wakker maar gelukkig niet of 4 uur. Wat ook erg fijn is dat we een buurman hebben die blijkbaar niet doorheeft dat wij er zijn omdat hij 's avonds laat de tv aan heeft staan en 's ochtends vroeg weer.

De dag begon met een bezoekje aan de panaderia, een soort bakkerij waar ze broodjes verkopen maar ook nog allemaal andere etenswaren, waar we voor 2 sol 10 broodjes kochten, dat gaan we hier dus elke ochtend doen, en zo blijkt later, 's avonds nog een keer omdat we dan weer broodjes eten.

Panaderia

Na het ontbijt was het tijd om geld te pinnen, boodschappen te doen en naar een tenniswedstrijd van de zoon des huizes te gaan. Na afloop kregen we nog een rondleiding over het terrein van de sportclub en toen we daar klaar waren gingen we naar de supermarkt, een Peruaanse simkaart kopen, en naar de markt.

Alleen het kopen van een simkaart was al een gedoe omdat zij de verkoper niet goed begrepen, zij ons niet begreep en het dus best wel een gedoe was.

De markt waar we daarna heen gingen was heel bijzonder. Eerst kwamen we bij een kraam met heel veel fruit. Dat mochten we proeven, zo hebben we mandarijn geproefd, een soort banaan die vanbinnen oranje was, mango en nog een paar Peruaanse vruchten waarvan ik de naam niet meer weet. Het was allemaal heel lekker.

De markt

Na een hele lading fruit te hebben gekocht gingen we op weg naar de kippenverkoper. Nu heb je in Nederland ook wel plekken waar ze stukken kip verkopen maar in Peru is dat toch een beetje anders. Hier hangen namelijk hele kippen te bungelen boven de kraam en kan je ook bijvoorbeeld de voeten van een kip kopen. Dat deed Céasar dan ook! En later bleek dat hij dat in de soep deed en dat de poten ook gegeten werden. Brrrrr.

Uhmmm

Vrijdag 23 augustus

Vanochtend was een regel/plan ochtendje. We gaan na onze stageperiode namelijk backpacken door het zuiden van Peru en daar wilden we nu alvast wat dingen voor gaan plannen, zoals onze reisroute. Voor nu staat op de planning dat we nadat we in Moyobamba zijn geweest voor stage, onze eerste bezienswaardigheid Huacachina wordt. Vervolgens zullen ook nog Arequipa, Puno, bij het hoogst gelegen meer ter wereld, La Paz in Bolivia, en Cuzco onze stops worden. Vanaf Cuzco vliegen we dan met een binnenlandse vlucht weer na Lima waar we nog een paar dagen zullen zijn om dan weer naar huis te gaan.

Maar al deze leuke dingen moeten nog even wachten want eerst staan er nog 8 weken stage op het programma  en staat er voor komende week nog een tripje gepland, we gaan namelijk komende week een paar dagen naar Huaraz! Dit is een plek die op 3000 meter hoogte ligt en waar een prachtig blauw meer is. Omdat het zo hoog is moet je eerst ook minstens een dag acclimatiseren anders kan je last krijgen van hoogteziekte.

's Middags zijn we naar het antropologisch museum in Pueblo Libre gelopen, maar dat bleek dicht te zijn omdat ze aan het renoveren zijn.

Verder hebben we niet zo veel gedaan, behalve in de avond nog Heads up gespeeld.

Aan het eind van de dag zijn we toch elke keer wel moe omdat we niet echt precies weten wat we aan het doen zijn of wat we moeten doen. Daarnaast zijn we constant in het Spaans en Engels aan het communiceren wat ook best wel vermoeiend is. Gelukkig kunnen we redelijk goed slapen dus dat gingen we dan ook maar doen

Zaterdag 24 augustus

Zaterdag is schoonmaakdag. Niet het leukste klusje maar wel nodig. Gelukkig hebben we niet zo veel schoon te maken en was het dus ook zo klaar. Het is trouwens wel een aanrader om uit te kijken met bleekmiddel, anders kan je je kleren weggooien. Ik had daar even niet aan gedacht… #thatsme:)

Na de schoonmaak gingen we naar downtown Lima. Het district Lima Centro. Dit is het originele centrum van Lima waar ook onder andere het bekende Plaza de Armas is. Om hier te komen moesten we alleen wel in een hele volle bus, die nog voller was omdat het zaterdag was. Als je ook maar iets weet van Zuid-Amerika dan weet je dat het verkeer een chaos kan zijn. Nou, dat hebben we ervaren. Bussen die zichzelf er maar tussen proppen, auto's die toeteren en daartussen lopen ook nog gewoon mensen die dingen willen verkopen. Het was me wel een avontuur, ook omdat de bus na 5 meter al weer stil staat door het drukke verkeer.

Plaza de ArmasPaleis van de presidentIMG-20190824-WA0003IMG_20190824_152314

We hebben best lang rondgelopen. Ook zijn we in Chinatown geweest omdat onze gastheer Chinees is. Verder hebben we een markt gezien, de rivier, heel oude, mooie gebouwen en natuurlijk de LIMA letters.

Na weer een volle busrit naar huis gingen we eten en 's avonds zijn we met Céasar Junior naar Miraflores geweest. Dit is het district dat eigenlijk het meest toeristisch is in heel Lima. Toen we door de wijk reden leek het wel of we in een Europese stad waren! Hoge gebouwen, luxe auto's, niet zo veel chaos in het verkeer en gewoon een stuk overzichtelijker. Ook zagen we heel veel mensen in de straat, veel winkels en je merkt gewoon aan de sfeer dat het anders is. We hebben hier Bubble tea geprobeerd, wat een beetje gek was omdat er een soort slijmerige balletjes in zitten. Eerst was het wel lekker, maar daarna was het toch minder.

Op een gegeven moment wilden we naar het strand gaan maar toen zij Céasar Junior dat het toch niet zo verstandig was omdat er geen lichten op het strand waren en het dan gevaarlijk kan zijn. Dat geeft ook wel weer een kant van deze stad weer. Het kan er heel mooi uitzien maar er is ook een andere kant.

Toen we weer thuiskwamen zijn we snel gaan slapen omdat we allemaal moe waren en we waren erg benieuwd wat de zondag ons zou brengen.

Zondag 25 augustus

Het plan was dat we om 11 uur naar de kerk zouden gaan. We waren al op tijd beneden maar er lag nog geen brood en ook geen geld. Dus toen gingen we maar koffiedrinken. Rond half 11 kwamen de hosts beneden, bleek dus dat we wel eerst zelf brood moesten halen. Dat deden we dan maar weer. Na het eten gingen we dan eindelijk naar de kerk. Het begon met het zingen van een aantal liederen, waarvan we de eerste al direct mee konden zingen omdat het ''Heilig, Heilig, Heilig'' was. Natuurlijk was het wel in het Spaans maar we hadden een programmaboekje dus konden we gewoon meelezen. Verder werd er gevraagd of er nog nieuwe mensen waren en toen moesten we dus gaan staan en ons voorstellen. Daarna gingen de mensen iets voor ons zingen en ons begroeten. Dat voelde wel heel bijzonder! Verder gingen we natuurlijk nog bijbellezen en werd de preek gehouden. Veel kregen we er niet van mee omdat het, uiteraard weer in het Spaans is. Je begrijpt dan wel een aantal woorden maar lang niet alles. Hopelijk gaat dat met de week beter en kunnen we het aan het eind van onze reis dit soort dingen redelijk begrijpen.

Na de kerk zijn we naar een restaurant geweest omdat de chef van het huis dan ook vrij heeft en niet hoeft te koken. We aten onder andere kip en groenten. Verder was het een beetje gek omdat het een beetje als een soort verplichting voor de rest van het gezin voelde. We hadden allemaal eigenlijk niet echt het idee dat het heel spontaan was. Er werd dan ook weinig gepraat. Ik vond dat niet zo erg omdat ik best wel moe was en dus gewoon lekker aan het eten was. Na het eten gingen we weer naar huis waar ik nog even naar huis belde omdat je op een zondag toch wel je familie mist. Je hebt natuurlijk niet zo veel te doen en hebt daarom meer tijd om na te denken. Dan is het wel fijn om even wat mensen van thuis te spreken. We hadden allemaal wel een beetje een gek gevoel vandaag. Op een gegeven moment zaten we met z'n drieën alles wat we niet leuk vonden af te kraken, maar wel op een soort grappige manier. Verder hebben we nog een spelletje gedaan en lekker gerelaxt.

Oh en boven Lima hangt echt een heleboel smog. Kijk maar naar deze foto....

Smog

Voor nu hebben we heel veel zin in onze trip richting Huaraz en hebben we ook wel zin om te beginnen op San Andres, de school waar we de komende 4 weken stage hopen te lopen.

Binnenkort meer over de rest van deze week en dan lees je ook over onze kennismaking op San Andres, en San Marcos, de universiteit waar we ook 2 middagen in de week les zullen krijgen!

1. Annerieke:
    27 augustus 2019
    Harstikke leuk! Geniet nog maar mooi van alle leuke vooruitzichten
  2. Diliana:
    27 augustus 2019
    Leuk om te lezen! Je maakt wat mee zo.
  3. Oma:
    Lieverd, geniet ervan.
  4. Oma en opa Van Heek:
    27 augustus 2019
    Interessant om te lezen, Anneke. We wensen je een goede, leerzame tijd toe. Jammer dat het Titicacameer zo ver weg is. Dat zou je eigenlijk ook moeten bezoeken. De grens tussen Peru en Bolivia loopt midden over het meer.
  5. :
    27 augustus 2019
    Ja daar hopen we ook heen te gaan! Puno ligt aan het Titicaca meer!
  6. Opa:
    27 augustus 2019
    Ik hoop dat jullie een goede tijd hebben, je doet veel ervaring op, geniet ervan.
  7. Opa:
    28 augustus 2019
    Ik heb even gekeken op google earth waar jullie naar toe gaan, maar dat lig nog wel een eindje uit elkaar. Hoe gaan jullie dat doen . trein, bus, vliegtuig?
  8. :
    28 augustus 2019
    Ja ligt best wel uit elkaar ja. We gaan veel met de bus doen en dan van Cuzco naar Lima gaan we vliegen zodat we nog 1,5 dag in Lima hebben voordat we naar huis vliegen. Maar eerst vooral met de bus
  9. Opa:
    28 augustus 2019
    Dat is mooi, een luxe toeringcar met airco ???
    Leuke dingen tegemoet, even door die plaatsen gegoogel (als dat het goeie woord is) Dat zijn wel helemooi plekken.
  10. Marieke:
    5 september 2019
    Haha slapen jullie in dat kamertje boven het huis? Daar hadden wij ook last van de tv van de buurman tot heeeeel laat... wat leuk om juie verhalen te lezen!
  11. :
    7 september 2019