Tingana

24 oktober 2019 - Moyobamba, Peru

Tingana, daar zouden we op zaterdag 5 oktober heen gaan. Dit is een prachtig gebied waar je echt de jungle ziet. Dat belooft veel goeds en zo gingen we dus op weg met een busje naar Tingana. Nouja, alleen het eerste stuk dus omdat we verder gingen over de rivier!

IMG_20191005_065051

IMG_20191005_074720

Omdat we al vroeg waren vertrokken uit Moyobamba was het ook nog vroeg toen we bij de rivier aankwamen en het was werkelijk prachtig. De mist die over de rivier hing, en daar lag dan een motorbootje waar we in mochten stappen. Onderweg kwamen we langs suikerriet, zagen we heel veel 'Kings fishers', een soort vogel, een heleboel witte reigers en zelfs een kleine soort toekan! Na best een tijd over de rivier gevaren te hebben gingen we van de grote rivier over naar een kleine zij rivier. Hier was het dichtbegroeid, zag je bomen en bode het echt als een andere wereld. Nog even verderop was een soort vakantiepark, Tingana. Hier gingen we lekker ontbijten en kregen we tijd om te relaxen voordat we in een kano gingen. In de kano was het heel stil, je voelde hoe iedereen onder de indruk was van de natuur. Gelukkig hoefden we zelf niet te kanoën en hadden we twee mensen mee die ons ook dingen konden vertellen over de omgeving.

IMG_20191005_084529IMG_20191005_092616Zo wees de gids ons al heel snel op een soort rode brulaap met jong! Hoe gaaf om te zien! Verderop zagen we ook nog een heleboel zwarte aapjes en doodshoofdaapjes. Terwijl we over de rivier voeren wees de gids ons telkens op nieuwe bijzonderheden zoals een spin op een boomstam, een nest met mieren, een bijzondere plant of hoe de bomen aan hun naam kwamen. Bijna aan het eind van de tocht, waar we om zouden keren en weer terug zouden varen, zagen we het beest wat ik al vanaf het begin wilde zien, namelijk een LUIAARD! Dat is toch leuk om te zien😊. Verderop zagen we er even later nog een. Vervolgens draaiden we de boot weer om en voeren we in alle rust terug. Nouja, in alle rust? Ondertussen had ik nekpijn van het telkens omhoog kijken om te zien of ik nog apen of andere beesten zag. Weer bij Tingana aangekomen kregen we eten en konden we lekker in de hangmat hangen en even slapen waarna we na een uurtje of wat weer terug gingen met de boot richting het vaste land en vervolgens met de bus weer naar Moyobamba.IMG_20191005_100503IMG_20191005_103807IMG_20191005_080859_1De weken erna zijn eigenlijk redelijk snel gegaan. We hebben stage gelopen en lessen gegeven, we zijn naar een binnenlandse stam geweest waar we aan het begin van het bos een boom moesten knuffelen om onze 'negatieve energie' achter te laten, hebben we leuke dingen gedaan met ons gastgezin zoals het bezoeken van zwavelbaden of een tuin met heel veel kolibries en hebben we ons voorbereid op een weekend naar Chachapoyas vanuit waar we Kuelap hebben bezocht.IMG_20191009_094247IMG_20191008_161753_1IMG_20191008_161752

Hoe dat was lees je in de volgende blog

Oh en mocht je je afvragen of we nu echt altijd even serieus bezig zijn voor school of stage?!.....

IMG_20191011_133608

1. Annerieke:
    24 oktober 2019
    Leuke fotos weer en een mooi verhaal! Geniet nog even van de laatste weken
  2. Opa:
    24 oktober 2019
    Wat ziet er dat allemaal mooi uit, schitterende natuur , ik ben wel een beetje jaloers. Goeg van genieten, voor je het weet is het allemaal voorbij.Veel plezier nog.
  3. Diliana:
    Die kolibries... Prachtig