Ter land, ter zee en in de lucht!

22 september 2019 - Lima, Peru

Ja en dan was het mijn beurt: de Reus van Peru aan het woord. Zo voel ik mezelf af en toe wel tussen de kleine meneertjes en mevrouwtjes. Maar goed, jullie hebben nu allang door wie dit blog aan het typen is: Elbregt!

Vorige week stage was best wel weer een avontuurlijke week! Het switchen tussen weekend en de gewone week is altijd even slikken: 6:30 de wekker. Nou ja, voor sommigen dan… Voor Anneke begint een doordeweekse dag pas rond 6:55. Mede hierdoor lopen we pas om 7:10 weg van huis: een record! Toch presteren we het om op tijd op San Andrés te komen. Dus dit bewijst dat de wekker ook wel later kan deze week!:p

Anneke en Corine hebben hun eerste les Spaans al gegeven, dus moet ik er ook maar aan geloven. Vrijdag ga ik ook voor de klas! Wat Corine al heeft getypt in het vorige blog: het ontbreekt hier nogal aan discipline. Dus dat wordt nog wat vrijdag!

Zoals jullie al weten gaan we elke dinsdag en donderdag naar de Universiteit. Je verwacht dan een collegezaal vol met zwetende studenten die een powerpoint aan het overnemen zijn. Hier dansten we in een rondo door een gymzaal heen. Zien jullie het verschil? Kijk in Nederland heb je dan nog mensen die op mijn ooghoogte staan. Maar hier heb je gewoon mensen die de hele tijd naar mijn buik zitten te kijken: zo onbeschoft! Na het rondlopen in een rondo gingen we touwtjespringen in een ruimte die misschien 10 centimeter hoger was dan mijn lengte: nee dankjewel! Gelukkig hebben we op dit soort momenten elkaar: we lagen echt dubbel!

Corine komt op woensdag bij mij in de klas kijken en zij ontdekt dat het in de bovenbouw ook ontbreekt aan discipline. De leerkracht zegt 5x tegen een jongen dat hij iets moet gaan doen en 5x luistert hij niet. Wij zitten ons ondertussen te ergeren en we verlangen even een seconde naar de orde en rust in een Nederlandse klas. Anneke heeft ondertussen nog een Spaanse les gegeven in haar klas en dat gaat haar goed af! ’s Middags doen we opdrachten voor school en gaan daarna naar huis.

Donderdag heb ik onverwachts de hele ochtend voor de klas gestaan. De leerkracht moest even weg… 4 uur en 3 lessen later komt hij weer terug. Mijn les van vrijdag ging ook echt prima en met handen en voeten kon ik duidelijk maken wat ik bedoelde.

Corine heeft nog maar is een keer een uitstapje gemaakt met de kinderen naar het park: supertof!

Gister hebben we Barannco (een wijk in Lima) bekeken. Met mooie Street art en de zee hebben we echt weer dat vakantiegevoel! Het rondlopen en het genieten van een totaal ander deel van Lima is een hele goede afwisseling met stage. We hebben lekker gegeten bij een klein restaurantje. Als u/jij nu zou vragen: waarom vond je het zo fijn om daar te zitten? Dat zou ons antwoord zijn: RUST! Geen getoeter, geen schreeuwende straatverkopers, geen auto’s, niets! Echt even een bewust genietmomentje!

Onze laatste zondag in Lima is aangebroken! We hebben net samen ontbeten met alle leden van ons gastgezin: Anamaria, Cesar, Cesar Jr, Daniel. Het was gezellig en daarna hebben we een overdenking gehouden over de corruptie in Peru met behulp van het boek Amos. Vanavond gaan we nog pannenkoeken maken om ze te bedanken voor de dagen dat we hier mochten verblijven!

Groetjes van de Alpacahoppers!

Verklaring van de titel:

Ter land: Peru

Ter zee: De Grote oceaan

In de lucht: Touwtjespringen

1. Diliana:
    24 september 2019
    Leuk om te lezen! Pas goed op elkaar.
  2. Hanneke:
    26 september 2019
    Haha lekker laat met de reactie, maar een geweldig stukje over het touwtjespringen. Goeie reis naar de nieuwe bestemming. Ben benieuwd wat jullie daar allemaal gaan beleven.