De eerste stageweek!

9 september 2019 - Lima, Peru

Buenos días!

Voor deze blog heeft Anneke haar toetsenbord even uitgeleend aan mij (Corine), dus aan mij de eer om onze eerste stageweek te beschrijven.
Maandag hoefden we nog niet naar stage en hebben we lekker bijgeslapen en niks gedaan. Deze dag werd ik ook erg gelukkig toen ik mijn was kon doen in een wasserette waar ze wel warm water kennen. In tegenstelling tot ons (voor de rest heel fijne) gastouders.

Maar vanaf dinsdag begon het echte harde leven. Dit bestond uit een wekker die om kwart voor zes afging, ontbijt naar binnen proppen, haasten naar school met de bus en uiteindelijk een half uur te vroeg op stage zijn. Tja we zijn nou eenmaal echte Nederlanders, maar die wekker zetten we de volgende dagen toch maar een half uurtje later.

Op school krijgen we elke ochtend ontbijt samen met een stuk of tien meiden die assisteren in de kleutergroepen. De eerste dag zorgde dit voor een hoop gegiechel toen Elbregt binnenkwam. Zo’n lange man hadden ze nog nooit gezien! Er werd even niet zo subtiel bij mij gepolst, maar helaas voor hen ging dat feest niet door. Het ontbijt bestond de eerste dag uit een broodje worst met chips ertussen. Niet de beste combinatie in de ochtend maar ach, wij hadden toch al een halve dag erop zitten, dus waarom ook niet? Ook krijgen we elke middag een warme maaltijd op school, dus er wordt erg goed voor ons gezorgd.

Elke maand werken de kinderen van San Andrés aan een bepaald thema. Deze maand is dat : la planeta. In dit thema leren de kinderen hoe ze goed voor de aarde kunnen zorgen. Dit is echt een thema naar mijn hart en ik heb dan ook erg genoten van de activiteiten van deze week. Met de kleuters zijn we twee dagen naar verschillende parken geweest. Op dinsdag gingen we afval opruimen in het park, hingen de kinderen tekeningen op en vertelden mensen in het park dat ze goed voor de aarde moesten zorgen. Op donderdag zijn we naar een ecologisch park geweest waar van alles te zien en te beleven viel. Voor de kinderen was de speeltuin op het eind echter het hoofddoel en was de concentratie tijdens de rondleiding daardoor ver te zoeken.
Het gebrek aan focus merken Anneke en Elbregt ook goed in de hogere klassen. Vaak beginnen leerkrachten gewoon met lesgeven, ook al is de helft van de klas iets anders aan het doen. De kinderen hoeven niet perse stil te zijn als de leerkracht iets uitlegt. Daarnaast wordt het gemaakte werk van kinderen niet echt gecontroleerd en vind Elbregt het één grote chaos. Ondertussen heeft Anneke al twee verjaardagen gehad. Deze worden uitgebreid gevierd met taart, snoepjes, chips en drinken. Dit is dan wel weer leuk. Ook krijgen de kinderen erg veel Engels. Bij Anneke in de klas krijgen ze zelfs vaker Engels dan rekenen. Dit is omdat ze een Cambridge school zijn en dus tweetalig onderwijs willen geven.

Al met al is de eerste stageweek voor ons alle drie voorbij gevlogen. In het weekend hebben we ons vermaakt door pannenkoeken te bakken voor Cesar en Anamaria, kregen Elbregt, Anneke en Cesar alle complimenten voor hun prachtige stem bij de karaoke en deed ik ook hard mijn best, en leerden Elbregt en ik de salsa. Voor nu genieten we nog even van onze zondag want morgen beginnen we alweer aan onze tweede stageweek!

Lieve groeten van ons alle drie

''bailar'' de salsaIMG-20190905-WA0012Elbregt voor de klas bij de universiteitPannenkoeken!KaraokeVerjaardag nr 1IMG_20190906_091123IMG_20190903_121624

1. Rita:
    9 september 2019